1. Separable Verbs: What the Hell is that now?
Have you ever experienced this? You’re sitting in an A1 German class and think to yourself: Phew! Slowly I’m getting the hang of verbs! I understand the basics:
✅ How to conjugate them: ich mache, du machst, er/sie/es macht, wir machen, ihr macht, sie/Sie machen
✅ Their position: the conjugated verb is always in second position
✅How to use them: “Ich mache jetzt einen Kaffee”, “Das macht Spaß!”, “Morgen machen wir unsere Hausaufgaben”
But suddenly your teacher comes up with the topic “separable verbs”.
What the hell?! What exactly are separable verbs? Isn’t a separable verb just a normal verb like any other!! Yes, that’s correct. They are normal verbs. But they are split into two parts.
There are two types of verbs that consist of two parts
- Those you separate.
- Those you don’t. Here, both parts stay together.
In the following, I want to explain the grammar and the difference between separable and inseparable verbs in detail and give examples. Let’s start with the separable verbs.
2. How Can You Recognize Separable Verbs?
Separable verbs are, for example: anmachen (to turn on), ausmachen (to turn off), zumachen (to close).
You can see with these words containing “machen” (to makde/do) that you can create a whole list of new verbs just by adding a prefix to a base verb. And there are many such verb formations. Depending on which prefix is at the front, the word then has a very different meaning.
It’s quite easy to recognize whether a verb is separable. If a verb has one of the following prefixes, it is separable:
- ab-, an-, auf-, aus-, auseinander-
- bei-
- da-
- ein-, empor-, entgegen-, entlang-, entzwei-
- fern-, fest-, fort-
- gegen-, gegenüber-
- heim-, hin-, her-, hinterher-, hoch-
- los-
- mit-
- nach-, nieder-
- raus-, rein-, runter-, rüber-,
- vor-
- weg-, weiter-
- zu-, zurecht-, zusammen-
Some examples:
- abmachen (to take off): Ich mache das Preisschild von meiner neuen Hose ab.
→ I take off the price tag from my new pants.
- anmachen (to turn on): Meine Mutter macht das Licht an.
→ My mother turns on the light.
- ausschalten (to switch off): Ich schalte den Fernseher aus.
→ I switch off the TV.
- auseinandernehmen (to take apart): Mein Bruder nimmt den kaputten Laptop auseinander.
→ My brother takes apart the broken laptop.
- aufmachen (to open): Mein Vater macht mir die Tür auf.
→ My father opens the door for me.
- beibringen (to teach): Mein Nachhilfelehrer bringt mir Englisch bei.
→ My tutor teaches me English.
- dasein (to be there): Ich bin gleich da.
→ I’ll be there soon.
- dagegensprechen (to speak against): Es spricht nichts dagegen, dass du morgen kommst.
→ There’s nothing against you coming tomorrow.
- einsteigen (to get in/on): Ich steige gleich in die Bahn ein.
→ I’m getting on the train soon.
- emporsteigen (to rise up): Die Sonne steigt langsam über den Horizont empor.
→ The sun slowly rises above the horizon.
- entgegenlaufen (to walt towards): Jeden Morgen, auf dem Weg zur Arbeit, laufe ich Herrn Müller entgegen.
→ Every morning on my way to work, I walk towards Mr. Müller.
- entzweibrechen (to break in two) : Der Sturm bricht den Baum entzwei.
→ The storm breaks the tree in two.
- fernsehen (to watch TV): Ich sehe jeden Abend, wenn die Kinder schlafen, fern.
→ Every evening when the kids sleep, I watch TV.
- festhalten (to hold tight): Ich halte mein rennendes Kind fest, damit es nicht auf die Straße springt.
→ I hold my running child tight so they don’t run into the street.
- fortfahren (to continue): Der Lehrer fährt nun mit einem anderen Grammatikthema fort.
→ The teacher now continues with another grammar topic.
- gegenüberstellen (to compare/opposite): Der Moderator stellt in der Diskussion beide Meinungen gegenüber.
→ The moderator compares both opinions in the discussion.
- heimkommen (to come home): Mein Mann kommt immer um 17.30 heim.
→ My husband always comes home at 5:30 pm.
- hinkommen (to get there): Ich komme morgen hin, damit ich dich sehen kann.
→ I’ll get there tomorrow so I can see you.
- herkommen (to come here): Wo kommen diese seltsamen Geräusche her?
→ Where do these strange noises come from?
- hinterherkommen: (to keep up): Einige Schüler kommen mit dem Stoff nicht hinterher, der Lehrer ist zu schnell.
→ Some students can’t keep up with the material, the teacher is too fast.
- hochkommen (to come up): Ein Moment bitte, ich komme mit dem Aufzug hoch.
→ One moment please, I’m coming up with the elevator.
- nachkommen (to follow): Geht schon mal vor! Ich komme dann nach.
→ Go ahead! I’ll follow later.
- niederschlagen (to strike down): Die schlechten Nachrichten schlagen ihn nieder.
→ The bad news strikes him down.
- rausgehen (to got out): Lisa und Tom gehen samstags immer raus.
→ Lisa and Tom always go out on Saturdays.
- reinkommen (to come in): Lichter bitte aus! Das Geburtstagskind kommt jetzt gleich rein.
→ Lights off please! The birthday child is coming in now!
- runterkommen (to come down): Ich stehe vor deiner Haustür. Komm bitte runter, damit ich dir dein Geschenk nachträglich geben kann.
→ I’m standing at your door. Please come down so I can give you your gift belatedly.
- rüberkommen (to come over): Komm heute Abend zum Grillen rüber!
→ Come over for the barbecue tonight!
- sich etwas vorstellen (to imagine): Ich stelle mir immer vor, irgendwann ein Haus zu besitzen.
→ I always imagine owning a house someday.
- weglaufen (to run away): Sobald ich mein Kind aus dem Auge verliere, läuft es sofort weg.
→ As soon as I lose sight of my child, he runs away immediately.
- weiterlaufen: (to keep running) Ich laufe gleich weiter, ich brauche nur eine kurze Pause.
→ I’ll keep running, just need a short break.
- zumachen (to close): Max, mach bitte die Tür zu!
→ Max, please close the door!
- zurechtschneiden ( to cut to size): Die Schneiderin schneidet den Stoff zurecht.
→ The seamstress cuts the fabric to size.
- zusammenkommen (to come together): Wir kommen immer einmal im Jahr zusammen und machen eine Party.
→ We always come together once a year to have a party.
2.1 How Do You Form the Presente Perfect Tense With Separable Verbs?
Here is an example with a “regular” verb in the present perfect. The perfect tense is always formed using the past participle
- Ich bin gegangen.
- Ich habe gemacht.
- bin/habe = Auxiliary verb
- gegangen/gemacht = Past Participle
But unlike “regular” verbs, with separable verbs the prefix comes before the “ge-“:
Example for separable verbs:
- Ich bin mitgegangen.
- Ich habe das Licht ausgemacht.
- bin/habe = Auxiliary verb
- mitgegangen/ausgemacht = Past Participle
!! So the separable verb is no longer split into TWO parts in the sentence – instead, it appears as one complete word in just ONE position.
More examples (Please note that the use of present perfect tense in English and German is not the same – in most cases we use Simple Past in English, while in German we use Present Perfect):
- ausschalten: Ich habe das Licht ausgeschaltet. > I turned off the light.
- auseinandernehmen: Mein Bruder hat den kaputten Laptop auseinandergenommen. > My brother took the broken laptop apart.
- vorstellen: Ich habe mir vorgestellt, irgendwann ein eigenes Haus zu besitzen. > I imagined that one day Im going to own my own house.
- rausgehen: Lisa und Tom sind samstags immer rausgegangen. > Lisa and Tom went out on Saturdays.
- zumachen: Max hat die Tür zugemacht. > Max closed the door.
- weiterlaufen: Ich bin nach einer kurzen Pause weitergelaufen. > I kept walking/running after a short break.
- entgegenlaufen: Ich bin jeden Morgen Herrn Müller entgegengelaufen. > I walked toward Mr. Müller every morning.
- weglaufen: Mein Kind ist sofort weggelaufen, nachdem ich ihn kurz aus dem Auge verloren habe. > My child ran off immediately after I lost sight of him for a moment.
- hochkommen: Ich bin mit dem Aufzug hochgekommen. > I went up with the elevator.
- hinterherkommen: Einige Schüler sind mit dem Stoff nicht hinterhergekommen, weil der Lehrer zu schnell war. > Some students couldn’t keep up with the material because the teacher was too fast.
2.2 When Is a Separable Verb Not Separated?
There are two situations in which we do not separate a separable verb. First, we do not separate separable verbs with modal verbs, as you can see here:
- Modal Verbs
- Ich muss jeden Morgen früh aufstehen. > I have to get up early every morning.
- Wir wollen morgen auf dem Markt Obst und Gemüse einkaufen. > Tomorrow, we want to buy furits and vegetables on the weekly market.
- Ich kann dir gerne ein bisschen Mathe beibringen. > I can gladly teach a bit of math.
- Du sollst nachgucken, ob der Herd aus ist. > You should check if the stove is off.
- Ich will jetzt endlich weggehen, es ist hier sehr langweilig. > I want to leave, it’s voring here.
- Du musst jetzt den PC ausschalten, du sitzt schon zu lange davor. > You have to turn off the computer now, you’ve been sitting in front of it for too long.
- Ich darf jetzt endlich abends alleine rausgehen, da ich jetzt 18 Jahre alt geworden bin. > I’m finally allowed to go out alone in the evenings now that I’ve turned 18.
- Ich will meine Eltern später anrufen. > I want to call my parents later.
- Wir möchten am Samstag zusammen einkaufen gehen. > We’d like to go shopping together on Saturday.
- Du sollst dein Zimmer endlich aufräumen. > You should finally clean up your room.
- Kannst du heute Abend mitkommen? > Can you come along this evening?
- 2. With Subordinate Clauses
Secondly: We do not separate separable verbs in subordinate clauses, as you can see here:
- Ich melde mich, wenn ich zu Hause ankomme. NICHT: …komme an. > I’ll get in touch when I arrive home. NOT: …arrive.
- Wir gehen, bevor das Konzert anfängt. > We’ll leave before the concert starts.
- Sie hofft, dass er heute Abend vorbeikommt. > She hopes that he’ll come by this evening.
- Er hat versprochen, dass er das Geld zurückzahlt. > He promised that he’ll pay the money back.
- Es nervt mich, dass du nie dein Zimmer aufräumst. > It annoys me that you never clean up your room.
- Wir bleiben hier, bis die Sonne untergeht. > We’ll stay here until the sun sets.
- Er hat gesagt, dass er später zurückruft. > He said that he’ll call back later.
- Ich gehe spazieren, nachdem ich das Essen vorbereitet habe. > I’ll go for a walk after I’ve prepared the food.
- Lies bitte meine WhatsApp-Nachricht, sobald du aufwachst. > Please read my WhatsApp message as soon as you wake up.
- Sie sagt, dass sie nächste Woche umzieht. > She says that she’s moving next week.
2.3 Subordinate Clauses With Separable Verbs in Present Perfect
Achtung: Das Partizip II steht an vorletzter Stelle!
Achtung: „haben“ oder „sein“ steht am Ende!
- Er hat mir erzählt, dass er gestern früh losgefahren ist.
→ He told me that he left early yesterday.
- Ich habe gehört, dass sie ihre Arbeit bereits angefangen hat.
→ I heard that she has already started her work.
- Wir sind froh gewesen, dass der Zug pünktlich abgefahren ist.
→ We were glad that the train left on time.
- Sie hat gesagt, dass sie die Tür abgeschlossen hat.
→ She said that she locked the door.
- Er hat bestätigt, dass er das Licht ausgemacht hat.
→ He confirmed that he turned off the light.
- Ich habe erfahren, dass sie ihren Bruder angerufen hat.
→ I found out that she called her brother.
- Wir haben gehört, dass der Verein das Spiel abgesagt hat.
→ We heard that the club canceled the game.
- Wir haben gesehen, wie die Sonne untergegangen ist.
→ We saw the sun go down.
- Er hat gesagt, dass er den Müll rausgebracht hat.
→ He said that he took out the trash.
- Ich habe gesehen, dass sie den Raum aufgeräumt hat.
→ I saw that she cleaned up the room.
2.4 Infinitive with ‘zu’: Where is ‘zu’ With a Separable Verb?
With separable verbs, “zu” goes in the middle – between the prefix and the rest of the verb:
- Ich habe versucht, die Tür aufzumachen. → I tried to open the door.
- Wir haben keine Lust, unser Zimmer aufzuräumen. → We didn’t want to tidy up our room.
- Es habe vergessen, den Herd auszumachen. > I forgot to turn off the stove.
3. How Do You Recognize Inseparable Verbs?
Inseparable verbs include, for example: verstehen (to understand), entschuldigen (to apologize), bemerken (to notice)
If a verb has one of the following prefixes, then it is inseparable:
- be-
- ent-
- emp-
- er-
- ge-
- miss-
- ver-
- zer-
- Often: über-
- Ich bekomme zum Geburtstag ein neues Handy.
→ I’m getting a new phone for my birthday.
- Konflikte entstehen Konflikte, wenn sich alle einmischen.
→ Conflicts arise when everyone interferes.
- Ich empfehle dir einen Deutschkurs.
→ I recommend a German course at SprachPassion to you.
- Ich erkenne meine alten Klassenkameraden auf dem Bild.
→ I recognize my old classmates in the picture.
- Ich gewöhne mich so langsam an meine neue Arbeitsstelle.
→ I’m slowly getting used to my new job.
- Der Käsekuchen misslingt mir bei jedem Versuch.
→ The cheesecake fails every time I try.
- Ich verstehe nicht, warum du so einen großen Aufstand machst.
→ I don’t understand why you’re making such a big fuss.
- Sie zerreißt alle Bilder mit ihrem Ex-Freund.
→ She tears up all the pictures with her ex-boyfriend.
- Bitte überweisen Sie den Betrag innerhalb einer Woche.
→ Please transfer the amount within one week.
Further prefixes for inseparable verbs:
- a: akzeptieren (to accept)
- de: deformieren (to deform)
- des: desinfizieren (to disinfect)
- dis: diskutieren (to discuss)
- fehl: fehlschlagen (to fail)
- im: importieren (to import)
- in: informieren (to inform)
- res: respektieren (to respect)
- hinter: hintergehen (to deceive/betray)
3.1 Wie bildet man das Perfekt bei untrennbaren Verben?
Im Vergleich zu den „normalen“ Verben haben die untrennbaren Verben kein -ge.
- Ich habe meine alten Klassenkameraden auf dem Bild erkannt.
→ I recognized my old classmates in the picture.
- Ich habe ihm einen Deutschkurs empfohlen.
→ I recommended a German course to him.
- Ich habe mich so langsam an meine neue Arbeitsstelle gewöhnt.
→ I have slowly gotten used to my new job.
- Der Käsekuchen ist mir bei jedem Versuch misslungen.
→ The cheesecake failed every time I tried to make it.
- Am Wochenende habe ich meine Eltern in London besucht.
→ I visited my parents in London over the weekend.
- Das Bild ist mir gelungen.
→ The picture turned out well.
- Die Kinder haben die Vase zerbrochen.
→ The children broke the vase.
- Sie hat alle Bilder mit ihrem Ex-Freund zerrissen.
→ She tore up all the pictures with her ex-boyfriend.
- Ich glaube, wir haben uns missverstanden.
→ I think we misunderstood each other.
- Der kleine Marco hat sein Verhalten in der Schule verbessert.
→ Little Marco improved his behavior at school.
Feel free to watch our YouTube video about this. There, you can see exactly how the inseparable prefixes work in the perfect tense:
So, have you subscribed to our channel yet? Not yet?? Well, then it’s about time! 😉
3.2 Nebensätze mit untrennbaren Verben im Perfekt
Untrennbare Verben im Perfekt haben in Nebensätzen die gleiche Position wie alle anderen Verben auch: Sie stehen im Partizip II auf dem vorletzten Platz im Satz. Danach kommt das konjugierte Hilfsverb (haben/sein).
- Lisa hat mir erzählt, dass sie eine Email von ihrem Ex erhalten hat.
→ Lisa told me that she received an email from her ex.
- Wir waren glücklich, weil wir die Prüfung erfolgreich bestanden haben.
→ We were happy because we passed the exam successfully.
- Tante Rosa hat nicht bemerkt, dass die Kinder ihre Vase zerbrochen haben.
→ Aunt Rosa didn’t notice that the children had broken her vase.
- Ich war froh, dass er die Aufgabe verstanden hat.
→ I was glad that he understood the task.
- Es stellte sich heraus, dass der Plan misslungen ist.
→ It turned out that the plan failed.
- Er war glücklich, dass er sich an seinen neuen Job gewöhnt hat.
→ He was happy that he got used to his new job.
- Ich bin froh, dass er mir einen so guten Deutschkurs empfohlen hat.
→ I am glad that he recommended such a good German course to me.
4. What Are The 3 Most Common Mistakes With Separable Verbs?
The most imporatnt rule ist to separate the verbs in the present tens. Of course, mistakes happen. But if you keep repeating the same mistakes without being corrected, they become intrained and are hrad to get rid of later. That’s why it’s important to become aware of these mistakes right from the beginning.
Here are the three most common mistakes German learners make:
Mistake 1: They do not separate the verb in a main clause.
❌Du vorbereitest das Essen.
✅Du bereitest das Essen vor.
Mistake 2: They forget the –ge- in the Perfect Tense.
❌Du hast das Licht nicht ausmacht.
✅Du hast das Licht nicht ausgemacht.
Mistake 3: They put „zu“ before the prefix.
❌Ich habe vergessen, Milch zu einkaufen.
✅Ich habe vergessen, Milch einzukaufen.
5. 4 Tips: How to Learn Separable and Inseparable Verbs Correctly?
Tip 1: Memorize the Prefixes – again and again (once is not enough)
Tip 2: Memorize the meaning of each verb – again and again
The prefix gives you a clue about how the meaning of the verb changes. For example:
- aufmachen (open)
- zumachen (close)
- anmachen (switch on / turn on)
- ausmachen (switch off / turn off)
Tip 3: Pay Attention to These Factors
Separable Verbs:
📌 Separate the verb in a main claues: Ich mache aus. → I turn off.
📌 Don’t separate the verb in a subordinate clause: …, wenn ich das Licht ausmache. → …when I turn off the light.
📌 Don’t separate the verb with a modal verb: muss … ausmachen. → must turn off…
📌 Put “zu” and “ge” in the middle:
- Es ist wichtig, das Licht auzumachen, wenn du nicht da bist. → It’s important to turn off the light when you’re not home.
- Hast du das Licht ausgemacht? → Did you turn off the light?
These factors are really important. If you master these rules, you’ve already overcome a big hurdle.
Tip 4: Learn 2–4 New Separable Verbs Every Day
Choose 2-4 new separable verbs every day and focus on them.
Pick a simple sentence. Example: Das Licht ausmachen.
Then write the sentence in all 5 forms and read them out loud:
✅ Main clause (present): Ich mache das Licht aus. → I turn out the light.
✅ Main clause (perfect): Ich habe das Licht ausgemacht. → I turned the light out.
✅ Subordinate clause (present): Es ist wichtig, dass du immer das Licht ausmachst. → It is important that you always turn out the light.
✅ Subordinate clause (perfect): Ich habe gedacht, dass ich das Licht ausgemacht habe. > I thought, that I had turned out the light.
✅ With “zu” infinitive: Ich habe vergessen, das Licht auszumachen.→ It is important to turn out the light.
Have someone correct them for you. Or ask an AI if no one can help.
Tip 5: Practice a Lot and Speak!
- Practice actively with separable and inseparable verbs that are new or difficult for you.
- Speak a lot.
- Try to integrate the verbs into your daily life by actively using them when you talk to people.
🎯 Because: Speaking is especially important. In daily life, we don’t read or write to each other—we speak. And that’s always the most authentic way to learn and practice a language and its rules.
Now we wish you lots of fun memorizing and applying them!

Büşra Taş
Ich habe Deutsch auf Lehramt studiert und bin Lehrerin im Team SprachPassion. Meine Muttersprachen sind Türkisch und Deutsch. Lies hier mehr über mich: About.
Leave a Reply